Wheel of Consent Retningslinjer

Retningslinjer for at deltage på en Wheel of Consent Workshop

I denne workshop er det ikke berøringen der er vigtig, men derimod at du får mulighed for at øve dig i at mærke dig selv, og det som sker i dig, træffe valg der er gode for dig, og dele hvad du lægger mærke til omkring dig selv.

Det er min intention at skabe en atmosfære, der gør, at alle kan føle sig trygge nok til at få det ud af workshoppen, som de ønsker.

Det er et kollektivt ansvar at deltage i denne workshop, og følgende retningslinjer skal respekteres af alle deltagere. Retningslinjerne er til for at understøtte gruppen, læringen og den enkeltes mulighed for at deltage. Når du tilmelder dig workshoppen, tilkendegiver du at du har læst retningslinjerne, og vil respektere og overholde dem.

  1. 1
    Fortrolighed. Del kun om din egen oplevelse og læring, og fortæl ikke om andres oplevelser, eller om hvem der har deltaget på workshoppen, til andre udenfor gruppen.
  2. 2
    Personlige optagelser eller billeder er ikke tilladt (andet end billeder af eventuelle plancher/undervisningsmateriale).
  3. 3
    Adressér andre deltagere med det navn eller pronomen de beder om. Vær villig til at forholde dig åbent til andre menneskers identitet og oplevelse (som f.eks. køn, seksuel orientering, etnicitet mm).
  4. 4
    Gruppens grænser under workshoppen: i denne workshop er der mulighed for udveksling af berøring, som er baseret på påklædt, ikke-seksuel berøring. Vi vil ikke bede om, eller tilbyde, berøring af kønsorganer eller eksplicit seksuel berøring, og ej heller berøring uden tøj under øvelserne. Når en øvelse er slut, stopper aftalen om berøring.
  5. 5
    Kom ikke påvirket. Vær venlig ikke at drikke alkohol eller indtage stoffer før eller under workshoppen.
  6. 6
    Følelser er velkomne og behøver ikke at blive retfærdiggjort eller forklaret. Giv andre plads til at have og mærke deres følelser, uden at forsøge at fikse dem, eller give dem gode råd, hvis de ikke har bedt om det. Pålæg ikke andre dine følelser, så dirigér eventuelle vredesudbrud, så vel som kærlige udbrud, væk fra andre.
  7. 7
    Del ud fra din egen oplevelse, når du deler. Brug ’jeg’ udtalelser, f.eks. jeg føler, jeg mærker, jeg lægger mærke til, jeg oplever osv. Det hjælper os hver i sær til at lægge mærke til, og tage ansvar for, vores egen oplevelse, og vi undgår at snakke i generelle termer på vegne af andre mennesker eller grupper. 

Som facilitator af denne workshop holder jeg fast i disse retningslinjer, og vil minde deltagerne om dem undervejs, hvis det bliver nødvendigt. Jeg erkender også, at vi alle kan begå fejl, og at vi kan komme langt med en oprigtig undskyldning, og med omsorg og velvilje.

Jeg forbeholder mig retten til at bede dig forlade workshoppen, hvis du gentagne gange, eller med forsæt, ikke overholder retningslinjerne.

Vedrørende corona

For at deltage, skal du være indstillet på at overholde myndighedernes gældende regler vedrørende fremvisning af coronapas (gyldig negativ test, dokumentation for immunitet eller delvis/fuld vaccination, eller dokumentation for fritagelse), samt andre gældende coronaregler på tidspunktet for workshoppen.


Min invitation til dig under workshoppen:

  1. 1
    Beginner’s mind. Om du er ny til Wheel of Consent, eller er en garvet udøver, så er der altid mere at lære. Alt det du inviteres til, er en mulighed for at eksperimentere, udforske og lægge mærke til dig selv, med helt nye øjne.
  2. 2
    Deltagelse kan se ud på mange måder, og du vælger selv hvordan du ønsker at deltage. Måske vil du aktivt deltage i en øvelse, se på, skrive dagbog, tage en pause, sove, eller noget helt sjette – og du kan til en hver tid ændre mening.
  3. 3
    Egenomsorg og selvregulering. Tag hånd om dine behov for f.eks. toiletbesøg, noget at drikke/spise osv. Hvis der er noget helt specifikt du har behov for, kan du så finde en måde at bede om det på? Jeg beder dig fortælle mig det, hvis du forlader workshop-rummet.
  4. 4
    Om selvudvikling og læring. Det føles ikke altid behageligt at udvikle sig og tilegne sig nye færdigheder. Det være sagt, så lærer du ikke ved at presse dig selv og blive overvældet. Så træn dig i at være opmærksom på hvornår du er i læringszonen, og hvornår du bevæger dig mod overvæld (ud af læringszonen). Læringszonen er typisk kendetegnet ved en lille mængde ubehag/uro, men stadig et ønske om videre udforskning, eller nysgerrighed på hvad du mærker - og du oplever en åbenhed i din krop. Vær opmærksom på hvad du har behov for, for at gå ind og ud af din læringszone (tage en pause, bevæge din krop, give udtryk for noget i gruppen, eller andet).

Vil du fra hovedet og ned i kroppen, så du kan få mere nærvær og intimitet i dit liv?